De toekomst is een uitdaging. Is je personeel ‘klaar om te wenden’?

‘Wendbare organisaties bestaan niet, wendbare werknemers wèl!’, luidde de kop van een artikel in Management Executive enige tijd terug. Dat klinkt erg stellig. Maar lees ‘m eens zo: mensen maken organisaties wendbaar en niet andersom. Mensen maken het verschil. Dan is het de spijker op zijn kop! 

Er is veel aandacht voor wendbare (agile) organisaties. Maar dat levert op zich nog geen verbinding met de mensen die daarin werken. Het zijn de medewerkers die samen met het management de strategie vernieuwen, de koers bepalen en als het moet overstag gaan. 

  •  Enig idee hoe wendbaar jouw medewerkers zijn?
  •  Hebben zij het lef om nieuwe uitdagingen aan te gaan?
  •  Zijn ze bereid om te vernieuwen en veranderen?
  •  Staat ze open voor andere perspectieven en inzichten?
  •  Kunnen ze omgaan met onzekerheid?
  •  Durven ze te vertrouwen op hun eigen probleemoplossende vermogen?
  •  Zijn ze in staat om feedback te geven en te ontvangen?
  •  Kunnen zij nieuwe ervaringen omzetten in effectief gedrag?

Dit complex aan eigenschappen heet in vakjargon learning agility. Het is een maatstaf voor het potentieel van een medewerker: wat gaat die doen? Is hij of zij in staat het geleerde direct toe te passen in een nieuwe situatie? Iemand met potentieel leert snel van nieuwe ervaringen. Treffend verwoord door Goedkoop: “Weten wat je moet doen als je niet weet wat je moet doen.” 


Wendbaarheid van medewerkers is een van de vier sleutels voor succes. De andere sleutels zijn: Vakbekwaamheid, Vitaliteit en Veerkracht - de 3 V’s. 

Hoe help je medewerkers hun wendbaarheid te vergroten? Maak werk van 7 samenhangende thema's:

  • 1
    Stimuleer een werkklimaat waarin medewerkers de ruimte krijgen om zichzelf te ontwikkelen en verbeteren en te leren van ervaringen en van feedback van anderen.
  • 2
    Maak ruim baan voor bredere taak-, rol- en functieopvattingen met het oog op doorstroom naar andere rollen in de toekomst.
  • 3
    Biedt medewerkers faciliteiten om actief kennis te delen, contacten te leggen, te netwerken, relaties te bouwen en te leren van elkaar.
  • 4
    Geef mensen de mogelijkheid om zich nieuwe technologieën eigen te maken of spreek af dat dit gedeeltelijk een investering in ‘eigen tijd’ betekent.
  • 5
    Ondersteun een open cultuur, waarin mensen fouten mogen maken en daarvan kunnen leren.
  • 6
    Juich toe dat mensen initiatief durven nemen, in beweging komen, vooral bij onzekere omstandigheden en een ongewisse toekomst.
  • 7
    Erken, waardeer en beloon leiderschap, inspirerende medewerkers en/of teams die laten zien dat ze snappen waar het om gaat (d.w.z. open staan voor nieuwe inzichten, andere meningen en perspectieven, kansen zien en aangrijpen om te experimenteren, vernieuwen en innoveren). Zet ze in het zonnetje!

Wil je de wendbaarheid van je personeel verhogen? Benieuwd naar wat learning agility kan betekenen voor je bedrijf? Ben je bereid om te investeren in deze 7 samenhangende thema’s vanuit het perspectief van de medewerkers die in je bedrijf of organisatie werken?

Dan zijn dit de punten waar je mee aan de slag moet. Heb je hier inspiratie, ervaring en praktische hulp bij nodig? Neem dan contact met mij op, dan kunnen we samen kijken of Kager-159 Works je daarbij kan helpen.

Paula Kager

    Paula Kager

    Zelfstandig ondernemer, bevlogen professional, publiciste, blogger en vlogger.