Wat kun je doen om medewerkers te binden en boeien in een krappe arbeidsmarkt?

De arbeidsmarkt verkrapt. De strijd om nieuwe medewerkers is in volle gang. Iedereen vist in dezelfde vijver. Maar die vijver staat droog en de vis is weg. Je weet als werkgever dat je met een bijzondere aanbieding moet komen. Meer geld of meer toeters en bellen in de arbeidsvoorwaarden zijn geen structurele oplossing om de juiste nieuwe mensen binnen te krijgen. Je moet je echt onderscheiden. Wat maakt dat werknemers voor jouw bedrijf kiezen? Daar gaat deze blog over. Aan het eind van de blog geef ik je vijf waardevolle handreikingen voor een onderscheidende ‘Werk Deal’ (Plus….). 

Werkgeverswaardenpropositie

Je wilt je als werkgever aantrekkelijk positioneren op de arbeidsmarkt. Wat moet je dan bieden? De basis moet natuurlijk op orde zijn:

  • een goed salaris (marktconform of daarboven);
  • een eigentijds pakket aan secundaire arbeidsvoorwaarden;
  • een leer- en ontwikkelprogramma: opleidingen, vaardigheidstrainingen, ondersteuning via coaching en feedback;
  • alle faciliteiten waar werknemers gebruik van kunnen maken; en - bovenop die basis -
  • de immateriële waarden: leiderschap, teamwork, cultuur, imago - alles wat een bedrijf of organisatie tot een sterk merk en onderscheidende werkgever maakt. 

Dit totale pakket materiële en immateriële waarden heet in vakjargon de werkgeverswaar-denpropositie, zeg de ‘Werk Deal’.

Werkbeleving = Werk Deal ‘plus’

Werkbeleving gaat een stap verder. De lat ligt hoger. Mensen willen gelukkig zijn op hun werk. Ze willen hun werk, met alles erop en eraan, positief beleven. Wat is dat dan, werkbeleving (of: employee experience)? Het is de optelsom van alle percepties van medewerkers over hun werk in en interactie met de organisatie. Dan gaat het niet om uiterlijk vertoon, maar om wezenlijker dingen. Noem het de menselijke maat:

  • hoe gaat een leidinggevende om met iemand die niet goed functioneert?
  • wat voor steun krijgt een medewerker die privé in een crisissituatie zit (acuut ziek kind, ernstig zieke partner)?
  • wat doet een team om een nieuwe collega het gevoel te geven dat hij welkom is en er echt bij hoort, ook al is hij misschien anders dan de anderen?
  • hoe is de sfeer en samenwerking in het team?
  • wie neemt verantwoordelijkheid als de werksfeer dreigt verziekt te raken? 

Werkbeleving bestaat uit vier componenten: sociaal, werk, fysieke omgeving en technologische ondersteuning. Wil je daar meer over weten, download dan mijn e-Boek Binden en boeien in een krappe arbeidsmarkt onderaan deze blog. 

Dweilen met de kraan open

Waarom kiezen goede werknemers ervoor hun werkgever te verlaten? Uit onderzoek blijkt dat de belangrijkste redenen vallen onder de sociale component van de werkbeleving:

  • een stressvolle relatie met de leidinggevende
  • een gebrek aan groei- en ontwikkelingsmogelijkheden
  • geen empathie in crisissituaties
  • geen respect voor de balans tussen werk en privé
  • een gebrek aan persoonlijke waardering. 

Daarnaast is de inhoud van het werk essentieel. Wanneer werk leeg, niet-uitdagend of betekenisloos is, vertrekken mensen ook.

Het moet kloppen

Je kunt als bedrijf duizenden euro’s investeren in flitsende personeelswervingscampagnes en daarbij gouden bergen beloven, maar maak dit dan wel waar! Mensen knappen af als hun werkgever dingen belooft die zij niet waar kan maken. Beloftes staan dan in schril contrast met de harde werkelijkheid. Het gevoel dat het niet klopt. Een voorbeeld: leren en ontwikkelen staan hoog in het vaandel (belofte), maar in de praktijk gaan deadlines in het werk altijd voor (werkelijkheid).

Beleving medewerkers en klanten

Klantbeleving en werkbeleving zijn twee kanten van dezelfde medaille. Bedrijven zijn er niet in de eerste plaats om hun medewerkers gelukkig te maken. Er moet gewoon geld verdiend worden. Maar bedrijven met gelukkige medewerkers, die hun werk positief beleven en ‘er voor gaan’, hebben absoluut een streep voor.
Als je als bedrijf actief investeert in het geluk van je mensen, hun positieve werkbeleving, dan ben je succesvoller. Gelukkige medewerkers kunnen een stootje hebben, kunnen beter overweg met veeleisende klanten, kunnen als het moet tot het uiterste gaan. Als je nieuwe mensen aan je bedrijf weet te binden en kunt blijven boeien heb je goud in handen.
In een krappe arbeidsmarkt zijn werknemers net zo machtig als klanten. Zie je medewerkers als klanten. Een klant die merkt dat de belofte niet wordt waargemaakt, gaat naar de concurrent. Dat geldt ook voor medewerkers.

Wat kun je als bedrijf doen? Vijf handreikingen voor onderscheidend werkgeverschap:

  • 1
    Zorg dat je je beloften waar kunt maken - en waar dat niet lukt, manage de verwachtingen tijdig.
  • 2
    Besteed veel aandacht aan de relatie met je medewerkers, verplaats je in hun schoenen, investeer in de persoon achter de medewerker, heb oog en oor voor hun behoeften.
  • 3
    Zorg dat medewerkers de ruimte krijgen om continu te leren en zich te ontwikkelen.
  • 4
    Zorg dat mensen zich thuis voelen, zij het gevoel hebben deel uit te maken van een club, werk met elkaar aan dit ‘clubgevoel’.
  • 5
    Creëer een omgeving waarin mensen zich uitgedaagd voelen om het beste uit zichzelf te halen, een werk community van geven en nemen. 

.. en wat nog meer?

Wil je meer weten over wat werknemers gelukkig maakt, waar ze energie van krijgen en waar ze op afknappen? Ik heb een e-Boek hierover geschreven. Dat kun je hiernaast downloaden.

Wil je meer werk maken van de Werk Deal ‘plus’ van jouw bedrijf? 
Wil je verder bouwen aan een unieke, onderscheidende propositie in de markt - geen gouden bergen, maar beloften die je kunt waarmaken? 
Neem dan contact met mij op, dan kunnen we samen kijken of Kager-159 Works je daarbij kan helpen.

Paula Kager

Paula Kager

Zelfstandig ondernemer, bevlogen professional, publiciste, blogger en vlogger.